Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2013

Rene Goscinny - Αστερίξ & Λούκυ Λουκ

Ένα κράμα φαντασίας και πραγματικότητας

Βρισκόμαστε στη Γαλλία το 1949, όπου ψηφίζεται ο νόμος περί λογοκρισίας και έτσι συγκροτείτε η ''Επιτροπή Αναγνωσμάτων'', με σκοπό να ελεγχθεί το περιεχόμενο των εκδόσεων, απαγορεύοντας την προώθηση των εννοιών όπως ''ληστεία'', ''ψέμα'', ''οκνηρία'', ''δειλία'', ''μίσος'', ''ακολασία''.

Με τον νόμο αυτό απαγορεύτηκε έμεσσα η προβολή αμερικάνικων...
προτύπων μέσω των κόμικς. Έτσι ο Goscinny επιδιώκει να δημιουργήσει κάτι νέο, αθώο και καθαρά γαλλικό.

Γεννιέται έτσι ο πιο φημισμένος του ήρωας, ο Αστερίξ (σε σχέδιο του Uderzo), που αποτελεί τη γαλλική απάντηση στον αμερικάνικο Μίκυ Μάους. Στο ομώνυμο άλμπουμ (Αστερίξ ο Γαλάτης), η πρώτη κιόλας σελίδα του πρώτου επεισοδίου φερνει τον αναγνώστη σε επαφή με την ιστορία: ''Βρισκόμαστε στον 5ο αιώνα π.Χ. Όλη η Γαλατία έχει κατακτηθεί''. '' Όλη η Γαλατία...'' είναι λόγια με τα οποία ο Ιούλιος Καίσαρ αρχίζει τη διήγηση του στα Υπομνήματα του Γαλλικού Πολέμου, που έγραψε ο ίδιος, οπού περιγράφει λεπτομερώς την κατάκτηση της Γαλατίας. Ο δρυίδης, ο βάρδος, ο αρχηγός υπάρχουν στην πραγματική αρχαία κέλτικη κοινωνία. Τα ονόματα των πρωταγωνιστών με την κατάληξη -ιξ, οι συνήθειες τους, η εξωτερική τους εμφάνιση, οι καθημερινές τους ασχολίες αλλά και η ζωή των Ρωμαίων στρατιωτών, η πειθαρχία, η καθημερινή τους ρουτίνα, οι στρατιωτικές ασκήσεις, βασίζονται όλα σε πραγματικές ιστορικές πήγες.

Rene Goscinny
Περνώντας τώρα στο Λούκυ Λουκ (σε σχέδιο Morris), οι δυο δημιουργοί ταξιδεύουν στην Αμερική προκειμένου να αποδώσουν πιστά το τοπίο του Φαρ Ουέστ και να μελετήσουν επί τόπου το υλικό τους. Ο Goscinny προσεγγίζει και πάλι τη θεματολογία του Φαρ Ουέστ από την ιστορική του πλευρά. Πραγματικά ιστορικά γεγονότα, όπως η κατάκτηση της Οκλαχόμα το 1889, αλλά και πραγματικές θρυλικές ή ιστορικές μορφές όπως η Clamity Jane, o Abraham Linciln, ο Joshua Norton - ή αλλιώς Αυτοκράτορας Smith. Ωστόσο, το εντυπωσιακότερο είναι το παιχνίδι των ''κανόνων και των παραβιάσεων'' που παίζει ο Goscinny με τη λογοκρισία. Υπό την πίεση του λογοκριτικού νόμου και ενώ τοποθετεί τον Λούκυ Λουκ σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούν η κρεμάλα και το μπαρούτι, η βία απουσιάζει και τα κακοποιά στοιχεία τιμωρούνται με λογική και δικαιοσύνη.

Σε ένα δεύτερο επίπεδο ο Goscinny ιχνηλατεί τη δυναμική των δυο πόλων, του Καλού και του Κακού. Από τη μια το μικρο ακατάβλητο Γαλατικό χωρίο αψηφά την απληστία του ρωμαϊκού ιμπεριαλισμού και από την άλλη στη Δύση, το Κακό είναι παράνομο και απροσχημάτιστο, ενώ το Καλό ενσαρκώνει το νόμο και το δίκαιο.

Εκτός από την πλοκή οι ήρωες του Goscinny συμφωνούν με τα γενικότερα χαρακτηριστικά των κόμικς, τους θέλουν να υπηρετούν το Δίκαιο και την Αρετή. Στη σύλληψη του Αστερίξ, ο συγγραφέας επινοεί μια μικρόσωμη μορφή, η οποία όμως ενσαρκώνει τη μεγαλειώδη μορφή του αδάμαστου αγωνιστή, που οδηγείται από τις δυνάμεις της γενναιότητας και του πνεύματος. Τα προτερήματα αυτά αποτελούν την πεμπτουσία εκείνων οι οποίοι, μέσα σε ένα ''παραμορφωμένο'' παρουσιαστικό κρύβουν εξαίρετες πνευματικές ικανότητες. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Λούκυ Λουκ είναι ένας γενναίος και μοναχικός ήρωας, δεν τον  ενδιαφέρει να είναι δημοφιλής, ούτε αποζητά τα συλλογικά εύσημα, το χρήμα, η δόξα, οι ανέσεις και η γυναικεία συντροφιά είναι κάτι που δεν τον απασχολεί . Λογοδοτεί μόνο στη συνείδηση του.

Όμως και οι Ρωμαίοι λεγεωνάριοι, άλλα και οι αδερφοί Ντάλτον προκαλούν θετικά συναισθήματα και αυτό οφείλεται στον κωμικό τους χαρακτήρα. Το κωμικό του χαρακτήρα λειτουργεί καθαρτικά, δεν μπορούν παρά να προκαλέσουν τη συμπόνια και τη συμπάθεια του αναγνώστη.  


Πηγή: Θέα από ψηλά- Φαντασία και αφήγηση στα κόμικ
    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου