Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013

O Giger και η ταινία Αlien, oι Dead Kennedys, οι KOЯN και η Debbie Harry

Η τέχνη του Ελβετού HR Giger θα λέγαμε ότι δεν είναι για όλους. Τα σχέδια του μακάβρια, απόκοσμα, συνδυάζουν το βιολογικό με το μηχανικό και το ερωτικό με το εφιαλτικό.

Γεννήθηκε το 1940 και χόμπι του όπως λέει μικρός, ήταν να τρομάζει...
τους φίλους του. Το 1959 άρχισε να δημοσιεύει τα πρώτα σκίτσα του σε underground περιοδικά. Τρία χρόνια μετά πηγαίνει στη Ζυρίχη για να σπουδάσει βιομηχανικό σχέδιο και αρχιτεκτονική. Το ’66 είναι η εποχή του έρωτα, γνωρίζει την ηθοποιό Li Tobler μετακομίζει στη σοφίτα του σπιτιού της και σχεδόν αμέσως γίνονται εραστές. ''Η Li έχει τεράστια ζωτικότητα και μεγάλη όρεξη για ζωή, ήθελε η ζωή της να είναι σύντομη αλλά έντονη''. Έγινε μούσα του και την βλέπουμε σε πολλά έργα του. Το 1975 όμως σε ένα πάρτυ η Li αυτοπυροβολείται καταλάθος και σκοτώνεται, από τότε ο Giger πέφτει με τα μούτρα στη δουλειά.

Πάσχει από δυσλειτουργία ύπνου ''sleep paralysis'' και μαζί με τον ψυχογλωσσολόγο και φίλο του Timothy Leary προσπάθησαν να δώσουν σε αυτούς τους μακάβριους εφιάλτες μορφή. Έτσι χαρτογράφησε τοπία και περιβάλλοντα τα οποία είναι κλειστοφοβικά με μουντά χρώματα, εμμονές με φίδια, έντομα, γεννητικά όργανα και σωματικές εκκρίσεις, την έλλειψη του ανθρωπίνου στοιχείου και την επικράτηση της μηχανής επιτείνοντας έτσι το συναίσθημα της απειλής. Όλα αυτά χρησιμοποιώντας μελάνια, λαδομπογιές και αερογράφο (όπου τον προτιμά λόγο της τεράστιας αμεσότητας του, εξηγεί κάποια στιγμή).

Εξηγεί πως δεν καταλαβαίνει τις διαδικασίες που διέπουν τη ζωγραφική, υποστηρίζει ότι ανοίγει την πόρτα του ασυνείδητου όταν έρχεται αντιμέτωπος με τον καμβά. ''Έχω κάτι μες στο μυαλό μου και προσπαθώ να το λειτουργήσω προς τα έξω –σαν ένα είδος εξορκισμού-''. '' Οι περισσότερες εικόνες μου είναι σκοτεινές, άλλα εγώ δεν είμαι κακός, άπλα το κακό είναι πολύ γύρο μας και πολύ πιο ενδιαφέρον από τον παράδεισο’’.



GIGER & ALIEN

Τέλη της δεκαετίας του ’70 έρχεται μια μεγάλη ευκαιρία για τον Giger, η συμμετοχή του στην ταινία Alien. Γουστάρει την goth κουλτούρα και για πρώτη φορά ενώνει την οργανική ύλη με τα βιομηχανικά υλικά και προσθετικά μέλη. Ο Giger σχεδίασε ο ίδιος το Αlien, για να σμιλέψει το σώμα του πλάσματος χρησιμοποίησε πλαστελίνη, ενσωματώνοντας κομμάτια όπως σπόνδυλοι από φίδια και σωλήνες ψύξη από μια Rolls-Royce. Το κεφάλι του πλάσματος έχει κατασκευαστεί ξεχωριστά από τον Carlo Rambaldi ο οποίος ακολούθησε τα σχέδια του Giger, κάνοντας κάποιες τροποποιήσεις προκειμένου να ενσωματώσει τα κινητά μέρη, στόμα- σαγόνι. Η τελική κεφαλή είχε περίπου εννιακόσια κινούμενα μέρη.


                                                                                                                                                   

Το ''Facehugger'' ήταν το πρώτο πλάσμα που σχεδίασε για την ταινία, ένα μικρό πλάσμα με ανθρωπόμορφα δάχτυλα και μια μακριά ουρά. Ήταν φτιαγμένο από έντερο προβάτου, και γι'αυτό χρησιμοποιήθηκαν σωλήνες υψηλής πίεσης αέρα για να μπορέσει να διατηρηθεί. Η σκηνή όπου το νεκρό facehugger εξετάζεται χρησιμοποιήθηκαν κομμάτια από ψάρια και οστρακοειδή για να δημιουργήσουν τα σπλάχνα του.


Επίσης τα διαστημικά οχήματα ''The Derelict" και "Space Jockey'' ήταν βασισμένα πάνω στα σχεδία του Giger.

Μαζί με την υπόλοιπη ομάδα κέρδισαν Όσκαρ για τα ειδικά εφέ.

Ο Ridley Scott σκηνοθέτης της ταινίας είπε για τον Giger: ''Στην ουσία, η τέχνη του Giger σκάβει κάτω από τις ψυχές μας και αγγίζει πολύ βαθιά αρχέγονα ένστικτα και φόβους μας . Το έργο του είχε πάντα μια ανησυχητική επίδραση πάνω μου , όπως και σε πολλούς άλλους''.




GIGER & DEBBIE HARRY

O Giger επιμελήθηκε το εξώφυλλο του σόλο άλμπουμ της Debbie Harry των Blondie με τίτλο ''kookoo'', καθώς και τα σκηνικά για δυο video clips της το ''Backfired'' και το ''Now i know you know''.











GIGER & KOЯN

Όπως θα καταλάβατε από τα παραπάνω για την τέχνη του Giger, ναι! το γλυπτό- βάση μικρόφωνου του Jonathan Davis των Korn είναι έργο δικό του. Ο Davis στην παραγγελιά του ήταν σαφής, ήθελε να είναι μεταλλικό, ερωτικό και ευκολοκίνητο.






GIGER & DEAD KENNEDYS

To 1973 δημιουργεί το έργο ''Landscape XX'' ή αλλιώς ''Landscape Pines'',     (αερογράφος ακριλικών πάνω σε χαρτί με υφή ξύλου). Ο Jello Biafra των Dead Kennedys όταν το είδε σε ένα περιοδικό, θέλησε να το χρησιμοποιήσει ως εξώφυλλο του επερχόμενου δίσκου τους ''Frankenchrist'', η εταιρία προσέγγισε τον Giger και αγόρασε τα δικαιώματα για την χρήση του μόλις 600$. Τα υπόλοιπα μέλη όμως δεν συμφώνησαν στην χρήση του ως εξώφυλλο και έτσι συμπεριλήφθηκε σαν poster μέσα στο άλμπουμ, μαζί με ένα sticker που προειδοποιεί τους αγοραστές για το περιεχόμενο.

Το Δεκέμβρη του 1985 ένα έφηβο κορίτσι αγόρασε το άλμπουμ και αντικρίζοντας η μητέρα του το θέαμα άρχισε να στέλνει επιστολές παραπόνων σε όλους τους αρμοδίους φορείς, αρχίζοντας έτσι τα νομικά προβλήματα για τη μπάντα και όλους τους εμπλεκόμενους. Το άλμπουμ απαγορεύτηκε σε πάρα πολλά δισκάδικα παγκοσμίως.


Πηγές: shadowplayzine.com, en.wikipedia.org, kykeon.ning.com, estarian.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου