Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2013

Το χρονικό του Superman (Μέρος Α')

Ο Superman αποτελεί το αμερικάνικο αρχέτυπο του υπεράνθρωπου. Είναι η προσωποποίηση μιας ''μοντέρνας εφηβικής φαντασίωσης'' και το ίνδαλμα που γέννησε μια ολόκληρη βιομηχανία...
Στα τόσα χρόνια ύπαρξης κατόρθωσε να σαγηνέψει μικρούς και μεγάλους και να εδραιωθεί ως παγκόσμιο είδωλο. Αυτός ο παντοδύναμος Άντρας από Ατσάλι είναι η ενσάρκωση ''της Αλήθειας, της Δικαιοσύνης και του Αμερικάνικου Τρόπου Ζωής''.

Οι δημιουργοί του ήταν δυο νεαροί Εβραίοι από το Κλίβελαντ του Οχάιο, απόγονοι μεταναστών δεύτερης γενιάς. Ο συγγραφέας Jerry Siegel (1914-96) και ο σκιτσογράφος Joe Shuster (1914-92).

 Ο Superman ή αλλιώς Kal-El (το παιδί των αστεριών), εξωγήινης καταγωγής, φυγαδεύεται από τον κατεστραμμένο πλανήτη και υιοθετείτε από το ζευγάρι Kent. 'Ετσι ο Superman πολιτικοχαρτογραφείται πλέον Αμερικάνος και μεγαλώνει σε μια μικρή πόλη, Smallville, της πολιτείας του Κάνσας. Όπως όλοι η Αμερικάνοι με εξαίρεση τους αυτόχθονες Ινδιάνους, έτσι και ο Superman είναι ένας μετανάστης, ένας αλλοδαπός.

 Σύμφωνα με τον Gerard Jones*, η ανάγνωση των γελοιογραφιών και των κόμικ παρέχει την δυνατότητα στους μετανάστες να υπερπηδήσουν γεωγραφικές και ταξικές διάφορες και να συμμετέχουν στο αμερικάνικο όνειρο, για την απόκτηση δύναμης και επιτυχίας. Με λίγα λόγια ο Siegel και ο Shuster υλοποίησαν την φαντασίωση όλων των μεταναστών για την απολυτή αφομοίωση.

Αν λάβουμε υπόψη ότι οι πρώτοι αναγνώστες- οπαδοί ήταν κατά συντριπτική πλειοψηφία, άρρενες της μεσοαστικής τάξης, κυρίως αγγλοσαξονικής, γερμανικής ή εβραϊκής καταγωγής, με κοινό χαρακτηριστικό την απομόνωση είτε λόγω γεωγραφικής θέσης, είτε λόγω ιδιοσυγκρασίας, είτε λόγω σωματικής ανεπάρκειας, τότε καταλαβαίνουμε γιατί το είδος αυτό αναδείχθηκε ως το ιδανικό μέσο για την ικανοποίηση ανδρικών ρομαντικών φαντασιώσεων.

Το όνομα του Superman αναφέρεται για πρώτη φορά το 1933, σε να διήγημα επιστημονικής φαντασίας του Siegel με τίτλο ''Η Ηγεμονία του Superman''. Αρχικά τον οραματίστηκε ως ένα μεγαλομανές και διαβολικό μυαλό με προηγμένες διανοητικές ικανότητες, άλλα η άνοδος του Ηitler στην εξουσία έκαναν τον Siegel να αναθεωρήσει τον χαρακτήρα του ήρωα και να τον κάνει μαχητή του Καλού και της Δικαιοσύνης.

Στις πρώτες ιστορίες παρουσιάζετε ως πολέμιος του εγκλήματος με ξεκάθαρη κοινωνική συνείδηση. Ως ''μεταρρυθμιστής'' ο αρχικός υπερήρωας αφοσιώνεται σε δράσεις που ωφελούν το κοινωνικό σύνολο. Μάχεται εναντίον ενός εξαγριωμένου πλήθους που έχει τάσεις για λιντσάρισμα, εναντίον γκάνγκστερ που θέλουν να επιβληθούν σε κάποιο εργατικό συνδικάτο, εναντίον βίαιων συζύγων, εναντίον πολεμοχαρών δικτατόρων και πολεμά επίσης τη διαφθορά στην αμερικάνικη κυβέρνηση. Με τις γροθιές του, ο υπερήρωας προσπαθεί να διευθετήσει κοινωνικά προβλήματα. Με άλλα λογία οι πρώτες ιστορίες του Superman λειτουργούσαν ως ''ηθικοπλαστικές ιστορίες''.

Επίσης πολύς λόγος έγινε και για τη διττή ταυτότητα του, θεωρούσαν δηλαδή ότι η κρυφή ταυτότητα υπονοεί την έννοια μιας διπλής ή διχασμένης συνείδησης που προσπαθεί να συνδέσει το ιδιαίτερο Εγώ με την κοινωνική προσωπικότητα, την ασυνήθιστη φύση του υπερήρωα με τον πεζό χαρακτήρα του alter ego. Όπως όμως διευκρινίζει ίδιος ο Siegel η διπλή ταυτότητα του Superman είναι απόρροια δικής του φαντασίωσης, ένας τρόπος ψυχολογικής ενδυνάμωσης του ανδρικού προφίλ, αφού και οι δυο νεαροί Εβραίοι ήταν ντροπαλοί, εσωστρεφείς, άτολμοι, πράοι, ήπιοι, φορούσαν γυαλιά και δεν τα πηγαίναν καλά με το γυναικείο φύλο. Η επιθυμία του Siegel να γίνει δημοσιογράφος εκφράστηκε στο επάγγελμα του Kent, ενώ η ιδέα η Lois Lane να αποστρέφεται από τον Kent και παράλληλα να είναι παθιασμένη με τον Superman, εκφράζει τη σαρκαστική και έμμεση εκδίκηση των καλλιτεχνών προς τα κορίτσια που τους αγνοούσαν. Αυτή είναι κατά τη γνώμη τους και η αίτια της παγκόσμιας απήχησης του υπερήρωα.

*Gerard Jones Αμερικανός συγγραφέας βιβλίων και κόμικς.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....


Πηγή: Θέα από ψηλά- Φαντασία και αφήγηση στα κόμικ  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου